جنبه های استعاری پارادایمیک یاکوبسون در گزیده اشعار رمانتیک انگلیسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار ادبیات انگلیسی گروه زبان های خارجه دانشکده زبان و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک

چکیده

پژوهش حاضر به جنبه استعاری شعر رمانتیک از دیدگاه رومن یاکوبسون[1] می پردازد. شعر رمانتیک با زبان انتخاب شده توسط شاعر متمایز و مورد توجه قرار می گیرد. قوت زبان شعر عاشقانه مرهون مجموعه واژه هایی است که نه تنها از روی هوش، بلکه از روی احساس ناب انتخاب شده اند. زبان سحرآمیز و جادویی شعر رمانتیک محصول ماده استعاری است که نیاز به بیان دارد. ادبیات رمانتیک با زبان منحصر به فردی که در آن استفاده می شود شناخته می شود. زبانی که ادبیات رمانتیک به کار می برد، سرشار از عاطفه و احساسات است، زیرا احساسات واقعی نویسنده را به شکلی ملموس از طریق استعاره ها و دیگر صنایع مجاز منتقل می کند. نتیجه، یک زبان نظم یا نثر است که برای سرودن شعر مناسب است. در نتیجه ژانر غالب در این جریان ادبی به شعر تبدیل می شود و بسیاری از شاعران بزرگ انگلستان متعلق به این دوران هستند. این پژوهش به بررسی جنبه های استعاری یاکوبسون از شاعران منتخب رمانتیک بریتانیایی می پردازد. این تحقیق به بررسی تجلی استعاره ها در ابیات عاشقانه می پردازد تا نشان دهد که چگونه شاعر رمانتیک توانسته واقعیت یک شی را درک کند و آن را در سراسر شباهت روابط به ایده ای دور از ذهن تبدیل کند. برای انجام این کار، محقق از نظریه زبان یاکوبسون در رابطه با جنبه های استعاری و کنایی زبان استفاده می کند. مفاهیم یاکوبسون از استعاره و کنایه در گزیده اشعار  رمانتیک بریتانیایی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا نشان دهد چرا ژانر غالب این صنعت ادبی شعر است نه نثر و استعاره در مقایسه با رئالیست‌هایی که کنایه شکل اصلی آنهاست. علاوه بر این، پژوهشگر به مطالعه رابطه نحوی و پارادایمیک در شعر رمانتیک می پردازد تا نشان دهد چگونه معانی از طریق تداعی معانی و جابجایی ها ایجاد می شوند.
  Roman Jakobson [1]

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Jakobson’s Paradigmatic Metaphoric Aspects in Selected English Romantic Poems

نویسنده [English]

  • Fatemeh Azizmohammadi
Department of English Language and Literature Islamic Azad University, Arak
چکیده [English]

The present study deals with the metaphoric aspect of Romantic poetry from Roman Jakobson’s point of view. The romantic poetry is distinguished and stands remarkable through the language picked by the poet. The potency of language of romantic poetry owes to the collection of the words that have been selected not only out of intelligence but also pure feeling. The enchanting and magical language of the romantic poetry is the product of metaphoric matter that requires elaboration. Romantic literature is distinguished by the unique language which is used within it. The language that the romantics use is filled with emotion and feelings since it conveys the real feelings of the author in a tangible way through metaphors and other figurative devices. The result would be a poetic or prosaic language which is suitable for writing poetry. Consequently, the dominant genre becomes poetry in this literary movement and many great poets of England belong to this era. This research studies Jakobson’s metaphorical aspects of selected British Romantic Poets. The research investigates the manifestation of metaphors within romantic verses to depict how the romantic poet has been able to grasp the reality of an object and transform it into a far-fetched idea throughout the similarity of relations. To do so, the researcher would use Jakobson’s theory of language regarding metaphoric and metonymic aspects of language.   Jakobson’s notions of metaphor and metonymy are investigated in selected British Romantic Poetry to show why the dominant genre for romantics is poetry not prose and metaphor is the basis for poetry in comparison to the realists for whom metonymy is the basic form. Moreover, the researcher studies syntagmatic and paradigmatic relationship within Romantic poetry to show how meanings are created through association of meanings and displacements.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conceptual Metaphor
  • Syntagmatic
  • Paradigmatic
  • Mapping