بررسی ارتباط هویت ملی و دینی دانشجویان و نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم. گروه آموزش زبان ا نگلیسی.

چکیده

زبان علاوه بر ارتباط می تواند نقش های مختلفی در جامعه ایفا نماید. نقش زبان خارجی بر هویت نیز مورد تأئید محققانی چون ورف و ساپیر بوده است. از اینرو هدف اساسی این مطالعه چگونگی رابطة بین نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی و هویت ملی و دینی دانشجویان می باشد. داده های این مطالعه از طریق دو پرسشنامه هویت دینی و ملی لطف آبادی و نگرش گاردنر جمع آوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل 130 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند. نتایج تحقیق رابطه همبستگی مثبتی بین نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی و هویت ملی (597/0r=) و همچنین هویت دینی (662/0r=) در سطح اطمینان 99 درصد نشان داد.در این مقاله به بررسی نگرش نسبت به یادگیری یک زبان دیگر به عنوان زبان خارجه که در ایران انگلیسی است، پرداخته شده است. از آنجا که تأثیر زبان و یادگیری آن از نظام شناختی و ادراکی انسان جدا نیست بررسی مسائلی مانند هویت و زبان کلیدی و اساسی است. بر اساس نظر مسکوب (1373) ایرانیت، هویت و حس ملی ایرانی بر دو ستون زبان و تاریخ استوار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Students' National and Religious Identity and Their Attitude towards Learning English

نویسنده [English]

  • Azadeh Nemati
Associate Prof. Department of English language teaching, Islamic Azad University, Jahrom branch
چکیده [English]

In addition to communication, language can play different roles in society. The role of foreign language on identity has been confirmed by researchers such as Whorf and Sapir. Hence, the main purpose of this study is how attitudes towards learning English and the national and religious identity of the students. The data used in this study were collected through two questionnaires: Lotfabadi’s religious and national identity questionnaire and Gardner's attitude. The statistical population included 130 students of Islamic Azad University, Shiraz branch, who were randomly selected. The results of the research showed a positive correlation between the attitude towards learning English and national identity (r=0.597) as well as religious identity (r=0.662) at a reliability level of 99%. In this article, the attitude towards learning English as a foreign language is investigated in Iran. Since the impact of language and its learning is not separated from the human cognitive and perceptual system, it is fundamental to examine issues such as identity and language. According to Maskub (1373), Iranianness, identity and Iranian national sense are based on the two pillars: language and history.

کلیدواژه‌ها [English]

  • national identity / religious identity / attitude / English