ظرفیت‌های دیپلماسی رسانه‌ای در توسعه گردشگری فرهنگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده دین و رسانه قم

2 جامعه المصطفی العالمیه (ص)

چکیده

گردشگری و بالخصوص گردشگری فرهنگی، به عنوان یک پدیده‌ی تاثیرگذار در پیشرفت کشورها و توسعه‌ی زیرساخت‌ها از طریق ایجاد شغل و کسب درآمد صادراتی، توجه سیاست‌گذاران را به خود جلب کرده است. از طرفی از آنجا که گردشگری فرهنگی نوعی از فعالیت گردشگری است که در آن انگیزه‌ی ضروری بازدیدکننده یادگیری، کشف، تجربه و مصرف جاذبه‌ها، محصولات فرهنگی ملموس و ناملموس در یک مقصد گردشگری است و این جاذبه‌ها و محصولات،مربوط به مجموعه‌ای از ویژگی‌های متمایز مادی، فکری، معنوی و عاطفی یک جامعه، نظام‌های ارزشی، باورها و سنت‌ها است که شامل هنر و معماری، میراث تاریخی و فرهنگی، ادبیات، موسیقی، صنایع خلاق و فرهنگ‌های زنده با سبک زندگی آنها می‌شود،توجه ویژه به این حوزه از ضروریات شناساندن جامعه و نفوذ نرم فرهنگی در دیگر جوامع است.
از طرفی رسانه‌های ارتباط جمعی در جهان امروز دارای نفوذ بسیاری در میان شهروندان و جوامع هستند و به تبع آن از قدرت بسیاری برای تاثیرگذاری در عرصه‌های مختلف برخوردار می‌باشند. سیاست، ساحت تجلی تعارضات حوزه قدرت است و دیپلماسی ابزار اصلی سیاست خارجی و نشان دهنده اهداف و راهبردهای گسترده‌تری است که تعاملات یک دولت با سایر نقاط جهان را هدایت می‌کند. از پیوند این دو مفهوم، مساله‌ی کاربست رسانه‌ها از سوی رهبران و دیپلمات‌ها به منظور تحلیل و پیشبرد دیپلماسی و سیاست خارجی شکل می‌گیرد که از آن در اصطلاح به عنوان دیپلماسی رسانه‌ای یاد می‌شود.
توجه به ظرفیت‌های این ابزار نوین در توسعه و پیاده‌سازی سیاست‌های اتخاذ شده بالاخص در زمینه گردشگری فرهنگی که موضوع این مقاله  و همچنین بعضی از تصمیمات در تعیین خط مشی سیاست‌گذاران و تصحیح اشتباهات در مقام اجرا می‌تواند بسیار راهگشا باشد تلاش شده است تا با روش بررسی مصداقی و به صورت کتابخانه ای از معتبرترین متون مورد تحقیق واقع شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The capacities of media diplomacy in the development of cultural tourism

نویسندگان [English]

  • Hossein Norouzian 1
  • Mojtaba Najafi 2
1 Master's student in Social Communication Sciences, Faculty of Religion and Media, Qom
2 Al-Mustafa International University
چکیده [English]

Tourism, especially cultural tourism, has attracted the attention of policymakers as an influential phenomenon in the development of countries and advancing infrastructure through job creation and export earnings. On one hand, since cultural tourism is a type of tourism activity in which the visitor's essential motivation is to learn, discover, experience and consume attractions, tangible and intangible cultural products in a tourist destination, and these attractions and products relate to a set of distinct material, intellectual, spiritual and emotional features of a society, value systems, beliefs and traditions which include art and architecture, historical and cultural heritage, literature, music, creative industries and living cultures with their lifestyles, special attention to this field is essential to introduce Society and soft cultural influence in other societies.
On the other hand, today mass media have a big influence on citizens and societies, and as a result, they have a lot to affect different fields. Politics is the field where power conflicts manifest, and diplomacy is the main tool of foreign policy and represents broader goals and strategies that leads a government's interactions with the other parties in the world. By linking these two concepts, the issue of the use of media by leaders and diplomats in order to analyze and promote diplomacy and foreign policy is formed, which is referred to as media diplomacy.
Taking the capacities of this new tool in developing and implementing the adopted policies, especially in the field of cultural tourism, which is the subject matter of this article, as well as some decisions in determining the policies of policy makers and correcting mistakes in execution, can be very helpful. This research has been done through a library study using the most authentic sources and based on case study method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • media diplomacy
  • policy making
  • tourism
  • culture
  • cultural tourism