جنبه های استعاری پارادایمی یاکوبسون در گزیده ی اشعار رمانتیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار ادبیات انگلیسی گروه زبان های خارجه دانشکده زبان و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک

چکیده

مطالعه ی کنونی در رابطه با جنبه ی استعاری شعر دوره ی رمانتیک از نگاه رومن یاکبسون می باشد. زبان اشعاردوره ی رمانتیک برجسته و متمایز می باشد. قدرت زبان اشعار دوره ی رمانتیک مدیون مجموعه ای از واژه ها می باشد که نه تنها نشان دهنده ی هوش شاعر بلکه احساسات وی می باشد. زبان جادویی و سحرآمیز شعر دوره ی رمانتیک محصول استعاره می باشد. ادبیات دوره ی رمانتیک از طریق زبان منحصر به فرد آن متمایز می گردد که مملو از احساسات شاعر می باشد که از طریق استعاره ها و دیگر صور خیال منتقل می شود. نتیجه ی این امر زبانی است که مناسب شعر می باشد. درنتیجه می توان گفت که ژانر غالب در این دوره شعر بوده و بسیاری از شعرای بزرگ انگلیس متعلق به این دوره هستند. در این تحقیق، جنبه های استعاری یاکبسون در گزیده ای از شعرای انگلیسی دوره ی رمانتیک مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع این تحقیق استعاره های اشعار دوره ی رمانتیک را مورد بررسی قرار می دهد تا نشان دهد که چگونه شاعر دوره ی رمانتیک یک ابژه را از طریق تشابه معنایی به مفهومی دور از ذهن تبدیل می کند. بدین منظور، محقق از نظریه ی زبانی یاکبسون که در رابطه با جنبه های استعاره و مجاز می باشد استفاده می کند و نظریات وی در اشعار دوره ی رمانتیک به کار رفته تا دلیل غالب بودن ژانر شعر را بررسی کند. به علاوه، محقق روابط سینتگمتیک و پارادایمی اشعار دوره ی رمانتیک را بررسی نموده تا نحوه ی ایجاد معنا از طریق تداعی و جایگزینی را نشان دهد. در این پایان نامه شاید بتوان این نتیجه را گرفت که زبان در اشعار دوره ی رمانتیک در محور جانشینی برای تولید معنا کار کرده است زیرا بعد استعاری زبان غالب می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Jackobson’s Paradigmatic Metaphoric Aspects in Selected British Romantic Poetry

نویسنده [English]

  • Fatemeh Azizmohammadi
Department of English Language and Literature Islamic Azad University, Arak
چکیده [English]

The present study deals with the metaphoric aspect of Romantic poetry from Roman Jakobson’s point of view. The romantic poetry is distinguished and stands remarkable through the language picked by the poet. The potency of language of romantic poetry owes to the collection of the words that have been selected not only out of intelligence but also pure feeling. The enchanting and magical language of the romantic poetry is the product of metaphoric matter that requires elaboration. Romantic literature is distinguished by the unique language which is used within it. The language that the romantics use is filled with emotion and feelings since it conveys the real feelings of the author in a tangible way through metaphors and other figurative devices. The result would be a poetic or prosaic language which is suitable for writing poetry. Consequently, the dominant genre becomes poetry in this literary movement and many great poets of England belong to this era. This thesis studies Jakobson’s metaphorical aspects of selected British Romantic Poets. The research investigates the manifestation of metaphors within romantic verses to depict how the romantic poet has been able to grasp the reality of an object and transform it into a far-fetched idea throughout the similarity of relations. To do so, the researcher would use Jakobson’s theory of language regarding metaphoric and metonymic aspects of language. Jakobson’s notions of metaphor and metonymy are investigated in selected British Romantic Poetry to show why the dominant genre for romantics is poetry not prose and metaphor is the basis for poetry in comparison to the realists for whom metonymy is the basic form. Moreover, the researcher studies syntagmatic and paradigmatic relationship within Romantic poetry to show how meanings are created through association of meanings and displacements.

کلیدواژه‌ها [English]

  • conceptual metaphor
  • Syntagmatic
  • Paradigmatic
  • Mapping