سیاست گذاری آموزشی ایران و تنوع فرهنگی و هویت ملی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

رییس مدرسه عالی زبان و فرهنگ ملل - ایران - قم

چکیده

پذیرش تنوع فرهنگی احترام به تسنن و فرهنگ همه اقوام کشور و حفظ میراث فرهنگی آنها ازجمله خصوصیات فرهنگی و حقوقی در این کشور به شمار می رود. در ایران ماهیت وجودی قانون اساسی بر مبنای رعایت حقوق شهروندی تنظیم شده است و مبنای تدوین سیاست های فرهنگی می باشد. روح حاکم بر قانون اساسی نیز بیانگر پذیرش راهبرد وحدت در کثرت می باشد. یکی از اساسی ترین رسالت های آموزش و پرورش القاء هویت ملی در جریان تربیت است بدون اینکه مانعی برای رشد و بالندگی هویت فردی ، گروهی ، منطقه ای و قومی بوده باشد . اساسا فرهنگ از طریق آموزش شکل می گیرد و انتقال می یابد دولت ها نیز در فرایند توسعه فرهنگی ، توسعه آموزشی را به شدت مدنظر قرار می دهند. مقاله حاضر با بررسی و ویژگی های نظام آموزشی ایران مسئله جایگاه تنوع فرهنگی و هویت ملی را در گفتمان قانون اساسی و سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران بررسی می نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Educational Policy and Iranian Cultural Diversity and National Identity

نویسنده [English]

  • Hasan Noorbakhsh
faculty of culture - iran - qom
چکیده [English]

Sociopolitical developments after the Islamic Revolution of Iran formed a new cultural and identity discourse that changed the set of values, insights and attitudes of the society, and this identity and value discourse governs the principles, policies and educational programs in Iran. We discuss the nature and dimensions of the discourse of Islam. Since Islam is a great world religion, there is no need to provide a definition of this heavenly and universal religion, but it can be acknowledged that Islam is a discourse that has floating signifiers or "fluid concepts" such as Sharia, Divine law, God-centeredness, reason and metaphor, Islamic government, religious politics, justice, ummah, peace and security. These signifiers are placed in the chain of the main discourse which is "Islam" and gain meaning by referring to this discourse. In this article, the basics of policy-making based on the discourse of the Islamic Revolution have been discussed very precisely.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational policy
  • cultural diversity
  • national identity
  • the Islamic Revolution discourse
  • Iran