نگاهی به دو اصطلاح عرفانی «ظاهر» و «باطن» در آثار ناصرخسرو و عزیزالدین نسفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد صفادشت، تهران، ایران

چکیده

رویکرد تأویلی یکی از اصول ادبیات عرفانی در فهم پدیده‌های انتزاعی است. «ظاهر» و «باطن» به عنوان دو اصل بنیادین در شرع و تصوف اهمیت بسیاری دارند. تأویل‌گرایی از شاخصه‌های اسماعیلیه است و ناصرخسرو، به عنوان مبلغ این مذهب، بر این مسئله تأکید دارد و شریعت و معارف دینی را داری ظاهر و باطن می‌داند. عزیزالدین نسفی نیز به عنوان عارف و صاحب‌نظری نوآور، آمیزه‌ای از فلسفه و شهود عرفانی را در امر تأویل به کار داشته است. مقاله حاضر بنا به اهمیت این دو اصطلاح و با هدف تبیین نگرش‌های‌ متشرعانه و متصوفانه به «ظاهر» و «باطن» نزد ناصرخسرو و عزیزالدین نسفی نگاشته شده است و ضمن بررسی نمونه‌هایی از آثار این دو بیان می‌دارد باوجود اینکه نزد ناصرخسرو باطن به طریق اولی مقدم بر ظاهر است و نزد نسفی ظاهر و باطن بدون هم معنا ندارد و گاه ظاهر از آن جا که قالبی برای باطن است اهمیت بیشتری می‌یابد، طریقت و شریعت در ژرف‌ساخت عبور از ظاهر و رسیدن به باطن امور، شاه‌راهی هم‌سو برای هدایت انسان‌ها در نیل به حق هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Glance at the Two Mystical Terms "Exterior" and "Interior" in the Works of Nasir Khusraw and Azizuddin Nasafi

نویسنده [English]

  • Mansooreh Ahmadi Jafari
Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Safadasht Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

The interpretive approach is one of the principles of mystical literature in understanding abstract phenomena. "Appearance" and "Batin" are very important as two fundamental principles in Sharia and Sufism. Interpretationalism is one of the characteristics of Ismailia, and Naser Khosrow, as the preacher of this faith, emphasizes this issue and considers Sharia and religious teachings to be both external and internal. As a mystic and an innovative theorist, Azizuddin Nasfi has used a mixture of philosophy and mystical intuition in the matter of interpretation. The present article was written based on the importance of these two terms and with the aim of explaining the religious and mystical attitudes to "exterior" and "interior" according to Nasir Khusraw and Azizuddin Nasfi, and while examining examples of the works of these two, it makes statements, even though according to Nasir Khusraw, the inner is defined in the first place. It precedes the appearance, and according to Nasfi, the exterior and interior have no meaning without each other, and sometimes the appearance becomes more important because it is a template for the inside. They are right.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mysticism
  • Apparent
  • Conscience
  • Nasser Khosro
  • Azizuddin Nasfi