بررسی روش تدریس مدرسان کلاس‌های چهارمهارتی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه فردوسی مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی، گروه زبانشناسی .دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

شناخت و آگاهی مدرسان از نظریه‌های یادگیری و روش‌های تدریس اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا مدرس افزون‌بر آگاهی‌های لازم در زمینه ماده درسی باید درباره تکنیک‌های آموزشی و ارزش‌یابی روال اجرای برنامه و نیز پیشرفت دانش‌آموزان از مهارت کافی برخوردار باشد. همچنین یکی از مسائل حائز اهمیت نیز در حوزه آموزش و در حیطه روش تدریس این است که مدرس متناسب با موقعیت و شرایط کلاس و هم‌چنین عوامل دیگری مانند سن، اهداف آموزشی، واحد درسی، فرهنگ، و شناسایی سبک یادگیری زبان‌آموزان، روش تدریس مناسب را انتخاب و در کلاس از آن استفاده نماید. ازاین‌رو این امر می‌تواند در ارتقای سطح کیفیت یادگیری زبان‌آموزان تأثیر به‌سزایی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان آگاهی و شناخت مدرسان کلاس‌های چهارمهارتی مرکز آزفای دانشگاه فردوسی مشهد از انواع روش‌های نوین تدریس و تکنیک‌های مربوط به آن‌هاست. برای نیل به این هدف، 22 کلاس مرکز مشاهده شد و با 27 نفر مدرس مصاحبه به‌عمل آمد. نتایج حاصل از تحلیل و بررسی داده‌های مشاهدات کلاسی نشانگر آن است که پرکاربردترین روش‌های تدریس به‌کاررفته در کلاس‌ها به‌ترتیب نزولی عبارتند از: ارتباطی، شنیداری-گفتاری، مستقیم، فیزیکی تام، تلقین‌زدایی، و دستور-ترجمه. هم‌چنین نتایج حاصل از سؤالات پژوهش حاضر به‌وسیله روش همبستگی پیرسون نشان داد که بین روش تدریس انتخابی و میزان تحصیلات مدرس رابطه معنادار از نوع مثبت، و بین روش تدریس انتخابی و میزان تجربه مدرس رابطه معنادار از نوع منفی وجود دارد؛ علاوه‌بر آن، بین روش تدریس انتخابی و رشته تحصیلی مدرس، و نیز بین روش تدریس انتخابی و سن مدرس رابطه معناداری مشاهده نمی‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluating Teaching Methods of four-skill Language classes in the Center of Learning Persian for non-Persians at Ferdowsi University

نویسنده [English]

  • Zahra Meraji
Faculty of Literature and Humanities, Linguistics Department, Ferdowsi University, Mashhad, Iran.
چکیده [English]

Teachers’ knowledge of teaching methods and techniques is of utmost importance since they have to be aware of teaching techniques and evaluation of the program procedure. The purpose of the present research is to analyze the Iranian teachers’ degree of familiarity and knowledge regarding new teaching methods and techniques. The participants in the present study included all teachers at the Teaching Persian Language to Non-Persians (TPLNP) center at Ferdowsi University of Mashhad. Data collection was made through class observations for all 22 classes at TPLNP and interviews were held with 27 teachers. All observed classes included teaching the four main skills including listening, reading, speaking and writing. The classroom observation results showed that the most common teaching methods used at the TPLNP center in descending order were as follow: communicative, audio-lingualism, direct, total physical response, desuggestopedia, and grammar-translation method. Through applying Pearson Product Moment Correlation to the collected data, a positive relationship was found between the selected teaching method and the educational background of the teacher; a negative relationship was also found between the teaching method and teacher’s teaching experience. No significant relationship was found between the teaching method and both the age and field of study of the teacher.

کلیدواژه‌ها [English]

  • teaching Persian language to non-Persians
  • teaching methodology
  • teaching technique
  • four-skill classes
  • Persian language teachers