بررسی و تبیین جریان های فکری- معرفتی مسلمانان در آسیای مرکزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص)، گروه آسیا

2 اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه اهل بیت

3 پژوهشگاه بین المللی المصطفی ص

چکیده

در مقاله حاضر بررسی و تبیین جریان های فکری معرفتی مسلمانان در آسیای مرکزی می‌پردازیم ؛ بعد از فروپاشی شوروی وضعیت زندگی مسلمانان در آسیای مرکزی بشدت دگرگون شد و ارتباط این منطقه با جهان اسلام توسعه یافت، ولی طبیعی بود آثار به جای مانده از دوران حاکمیت کمونیست ها ر اندیشه، کردار و جریان های فکری مسلمانان این منطقه کاملا مشهود باشد. امروزه قوانین اساسی همه کشور های آسای مرکزی به اصل تفکیک دین از سیاست اشاره دارند. با این حال اسلام در سراسر منطقه تا حد یک ایدئولوژی دولتی صعود نموده است. اسلام مورد حمایت دولت های کنونی آسیای مرکزی، بر پایه اسلام اهل تسنن و حنفی است و اصولا در مذهب حنفی همکاری با حاکمان تشویق شده است.
اکنون در همان حال که سرکوب گروههای سیاسی اسلامی و فرقه های گوناگون ادامه می یابد جامعه روز به روز اسلامیتر می شود و این امر حتی در مورد کشورهایی مانند قزاقستان و قرقیزستان نیز صدق می کند: در اینجا اسلام سیاسی روز به روز افراطی تر می شود. بررسی های ما در این تحقیق نشان می دهد بیشتر جریان های اسلامی آسیای مرکزی فاقد هر گونه مرام نامه سیاسی و اقتصادی، طرح برای حاکمیت بهتر و ایجاد دولت اسلامی آینده‌شان هستند؛ با این حال همواره به دنبال هویت دینی و اجتماعی بر اساس قومیت های مختلف در میان کشورهای مختلف آسیای مرکزی هستند تا از این طریق بتوانند به نواقص هفتاد ساله ناشی از تسلط کمونیست ها بر این منطقه فائق آیند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Study and Explanation of Muslim Intellectual-Epistemological Movements in Central Asia

نویسندگان [English]

  • morteza ashrafi 1
  • mojtaba ashrafi 2
  • abdolhosain amyri 3
1 AlMustafa International Research Institute (IRI); Department of Asia
2 Member of Kareemeh-ye-Ahlulbait Institute for Strategic Studies
3 Member of Kareemeh-ye-Ahlulbait Institute for Strategic Studies
چکیده [English]

In this article, the intellectual and epistemological movements of Muslims in Central Asia are examined and explained; After the collapse of the Soviet Union, the living conditions of Muslims in Central Asia changed dramatically and the region's connection to the Islamic world expanded. However, it’s natural that the effects of the rule of communists can still be easily found in the thought, behavior and intellectual movements of the Muslims in the region. Today, the constitutions of all Central Asian states imply the principle of separation of religion and politics. Nevertheless, Islam has risen to the level of a state ideology throughout the region. The Islam, which is supported by the current Central Asian governments, is based on Sunni and Hanafi Islam, in which cooperating with the rulers is generally encouraged.
Now, as the repression of Islamic political groups and sects continues, society is becoming more and more Islamized, a fact that is true even about countries like Kazakhstan and Kyrgyzstan: here political Islam is becoming more and more radical.
Our study here shows that most of the Islamic movements in Central Asia fail to have any political and economic code of coduct, plans for better governance and the creation of their future Islamic state. Despite this, they are always looking for religious and social identities based on different ethnicities in different Central Asian countries in order to overcome the shortcomings caused by the communist domination in the region for seventy years.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Central Asian Muslims
  • studies of the movements
  • Islam
  • religious movements and flows