روش‌های جذب و تبلیغ جنبش گولن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

طلبه سطح 4 حوزه علمیه قم، دانشجوی دکتری فقه و حقوق جزا دانشگاه شهید مطهری تهران

چکیده

< p>جنبش گولن، با برقراری شبکه آموزشی، رسانه‌ای و تجاری گسترده در ترکیه و خارج از آن، و ترویج اسلام‌گرایی اجتماعی در تقابل با اسلام سیاسی ایران و اسلام رادیکال عربستان، به یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین جنبش‌های اسلامی عصر حاضر تبدیل شده است. دامنه وسیع فعالیت‌ها و تعداد زیاد مراکز آموزشی و تجاری و همچنین برخورداری از قدرت نرم رسانه‌ای نشان از موفقیت بالای این جنبش در جذب افراد و تبلیغ داخلی و خارجی است. بنابراین، هدف این مقاله بررسی روش‌های جذب و تبلیغ جنبش گولن می‌باشد تا به شناسایی این جنبش به نهادهای تبلیغی کمک کرده و همچنین با توجه به تقابل این جنبش با اسلام شیعی ایران، از نفوذ و گسترش احتمالی مدارس و اندیشه‌های آن در بین شیعیان ممانعت شود. نویسنده با مطالعه کتابخانه‌ای و بررسی منابع موجود، به تحلیل این نوشته‌ها پرداخته و اطلاعات مربوط به روش‌های جذب و تبلیغ آن را مورد مطالعه قرار داده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که مهم‌ترین ابزار جنبش گولن، آموزش، رسانه و تجارت است، و در کنار آن، از روش‌ها و ابزارهای گوناگون دیگری نیز استفاده می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Gulen Movement"s methods of recruitment and propagation

نویسنده [English]

  • Ehsan Hassani
Level 4 student in Qom Islamic Seminary, PhD student in Jurisprudence and Criminal Law (Shahid Motahhari University)
چکیده [English]

The Gulen movement has become one of the largest and most famous Islamic movements of our time, with the establishment of an extensive educational, media and commercial network in Turkey and abroad, and the promotion of social Islamism in opposition to Iranian political Islam and radical Saudi Islam. The wide range of activities and the large number of educational and commercial centers, as well as the soft power of the media yell the high success of this movement in attracting people and domestic and foreign propagation. Therefore, the purpose this article pursues is to study the attracting and propagating methods the Gulen movement applies, to contribute in introducing it to the preaching institutions. Furthermore, given the confrontation of this this movement with Shia Islam in Iran, the possible influence and expansion of its schools and its ideas among Shias will be blocked.
Through a library study approach, the author has analyzed the available sources regarding this issue and studied the movement’s attracting and propagating methods. The findings of this study show that the most vital tools applied by the Gulen movement are education, media and business, apart from variety of other ways they use.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gulen
  • Gulen movement
  • Hizmet Cemaat (service community)
  • recruitment
  • propaganda
  • Turkey