کاربست فرامین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در متدهای جدید آموزشی جامعه المصطفی(ص) العالمیه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس پژوهش مجتمع آموزش عای زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی جامعه المصطفی(ص) العالمیه

چکیده

جامعه المصطفی(ص) العالمیه به عنوان یکی از بنیانی‌ترین مراکز شیعه و قطب صادر کننده‌ی فرهنگ اسلامی به سراسر جهان، به عنوان مهد پرورش طلبه‌هایی که پس از اتمام آموزش خود به عنوان مبلغ و تعلیم‌دهنده‌ی دین مبین اسلام در کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند، دارای سیستم آموزشی خاص خود می‌باشد. این مرکز برای نیل به اهداف خود باید هر روز بیش از پیش مطابق نیاز زمان، طلبه‌هایی را تعلیم دهد که بتوانند پاسخ‌گوی سوالات مشتاقان اسلام‌شناسی در سراسر جهان باشند و لذا ناگزیر است به امر تولید منابع اسلامی به زبان‌های خارجی اهتمام ورزد. جامعه المصطفی(ص) یکی از محوری‌ترین قطب‌های مرکز آموزش اسلامی است که در بیشتر کشور‌های جهان پایگاه دارد و براساس فرامین بیانیه گام دوم انقلاب و تاکید بر نقش حوزه، رسالت سنگینی را در اجرای تعالیم رهبر بزرگ انقلاب بر عهده دارد و به این سبب علاوه بر تقویت حوزه‌های داخلی و ارتقای علوم اسلامی و انسانی در کشور، به اعتلای فرایند صدور آرمان‌ها و تعالیم اسلامی در عرصه‌ی جهانی نیز همت می‌گمارد. یکی از آسیب‌شناسی‌های دوره‌های آموزشی در جامعه المصطفی(ع) که از کیفیت آموزش می‌کاهد، طولانی بودن زمان تحصیل طلبه‌ها است. ارائه راهکاری که از یک سو به بالا بردن سطح علمی دوره‌ها و بهینه‌سازی انتقال مفاهیم توجه کند و از دیگر سو طول زمان تحصیل را بکاهد، اقبال به این دوره‌ها را افزایش می‌دهد و ارتقای علمی طلبه‌ها را درپی خواهد داشت به این سبب نگارنده در تحقیق پیش رو با ارائه طرحی مبتنی بر اهمیت شناخت سبک‌های آموزشی و تناسب آن با توانمندی مختلف افراد، این نتیجه را به دست می‌دهد که دسته‌بندی افراد براساس مشابهت‌های فردی و کاربست روش‌های خاص آموزشی برای تیپ‌های شخصیتی همسان، که در یک گروه گنجانده شده اند، علاوه بر کاهش زمان تحصیل به بالا بردن کیفیت آموزش می‌انجامد و ارمغانی نوین در آموزش حوزوی خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Application of declarations for “The statements of the second step of the Islamic Revolution” in the new educational methods of Al-Mustafa International University

نویسنده [English]

  • Mojtaba Najafi
Research expert of the language, literature and cultural complex of Al-Mustafa (PBUH) International Society
چکیده [English]

Al-Mustafa International University, as one of the most basic Shia centers, the hub of disseminating Islamic culture around the world, and as a cradle for students who work as preachers and educators of the high teachings of Islam in different countries after they are graduated, runs its special educational system. To achieve its goals and based upon the daily needs, it’s imperative for this educational center to train more and more students who are well-educated and able to answer the questions raised by those interested in Islamic studies worldwide; therefore, it is inevitable to produce Islamic resources in foreign languages.
Having centers in different countries, Al-Mustafa is one of the most pivotal centers of the Islamic Education which according to the decrees of the “second step of the revolution declaration” and its emphasis on the role of the seminary, has a heavy mission in implementing the teachings of the supreme leader. Hence, in addition to improving domestic seminaries and Islamic and human sciences, it must strive to promote dissemination of Islamic aspirations and teachings in the global arena.
One of the problems of the courses that MIU students face is the elongated study time, as a result of which is a decrease in quality of education. Providing a solution that on the one hand pays attention to raising the scientific level of courses and optimizing the transfer of concepts, and on the other hand reduces the study time and promotes students scientifically, will help in acceptance of these courses and promotes scientific level of students. Therefore, in the forthcoming research, a proposal is offered which is based on knowing educational styles and their suitability with abilities and capabilities of the students. It concludes that classification of the individuals based on individual similarities and applying special educational methods proportionate to identical personality types, in addition to reducing study time, will be a new gift in seminary education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Al-Mustafa International University
  • individual ability
  • method of education
  • Islam
  • Shia
  • The second step of the Islamic revolution
  1. عسگریان، مصطفی، (1368)، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران: انتشارات توس؛
  2. احمدی، ابوطالب، احمدی، محمد، آموزش و پرورش تطبیقی کشورهای کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور، تحقیقات جدید علوم انسانی، 1398؛
  3. الجعفری، احمد، مرکز مطالعات و برنامه ریزی البیان، 2017؛
  4. عفتی، قدرت الله، نیم نگاهی به سیر شکل گیری حوزه علمیه قم، مجله مبلغان، 1390؛
  5. رحمانی، جبار، زی طلبگی، از منش تا سبک زندگی انسان حوزوی، تحقیقات فرهنگی ایران، 1392؛
  6. رحیمی، چنگیز، تفاوت‌های فردی از لحاظ سبک یادگیری و موفقیت تحصیلی در دانشجویان، 1393؛
  7. معصومی فرد مرجان، ابراهیم زاده عیسی، سرمدی محمدرضا، مطالعه ارتباط سبک‌های یادگیری دیداری شفاهی خواندنی نوشتنی حرکتی چند حسی با پیشرفت تحصیلی، مجله علوم تربیتی، 1387؛
  8. طرح جناب آقای حجت الاسلام سعید عبیری استاد مجتمع آموزش زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی جامعه المصطفی(ص) العالمیه.