الگوی ارتباطی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آرژانتین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا علوم ارتباطات، دانشگاه تهران مرکز

2 دانشیار فرهنگ و ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه امام حسین (ع)

3 استادیار فرهنگ و ارتباطات، گروه ارتباطات، دانشگاه صداوسیما

4 استادیار مدیریت رسانه، دانشکده علوم اجتماعی، فرهنگ و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه

چکیده

در گذشته روابط کشورها اغلب متمرکز بر دیپلماسی رسمی بود اما با گسترش ارتباطات بین‌المللی، تحول نهادی ژرفی ایجاد و ابعاد دیگری از اثرگذاری اجتماعی و روابط بین دولت-ملت‌ها ظهور و بروز یافت. سطح و کیفیت روابط رسمی 120 ساله کشورهای ایران و آرژانیتن را باید در دو بخش پیش و پس از حادثه انفجار انجمن یهودیان آرژانتین موسوم به آمیا در بوئنوس آیروس در سال 1373 بررسی ‌کرد. از آن‌جایی که دو کشور مذکور در فراز و فرود تثبیت جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خود به عنوان قدرت‌های نوظهور هستند؛ فلذا ضرورت دارد با اثبات بی‌اساسی ادله‌های مطروحه علیه ج.ا.ایران، ابهامات این پرونده برای افکار عمومی برطرف و روابط فی‌مابین در ابعاد مختلف تعمیق یابد. مسئله پژوهش حاضر دستیابی به الگوی ارتباطی مناسب جهت رشد و توسعه اثربخش ارتباطات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آرژانتین است. ادبیات مفهومی این پژوهش ارتباطات توسعه و قدرت‌های نوظهور؛ و روش تحقیق، مطالعه اسنادی و نظریه داده بنیاد است. با مراجعه پژوهشگران به کتب، مقالات و گزارش‌های معتبر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین انجام مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 12 نفر از نخبگان، 514 مضمون، 128 مقوله سطح یک، 42 مقوله سطح دو و 10 طبقه احصاء شد. براساس نتایج، الگوی رفتاری آرژانتین در نظام بین‌الملل اقتصادمحور اما غیرپایدار بوده و اثرپذیری بالایی از شرایط جهانی، گروه‌های فشار داخلی و رویکرد سیاسی حزب حاکم دارد؛ لذا ضرورت دارد جمهوری اسلامی ایران راهبردی ثابت و فرادولتی با تاکتیک متغیرِ متناسب با تغییرات جامعه هدف را در مواجهه با رسانه‌های سنتی و نوین، جامعه، نهادهای مدنی و دولت آرژانتین به کار بگیرد. هم‌چنین با توجه به گفتمان مسلط ضدایرانی در رسانه‌‌های این کشور و حمایت از صهیونیسم بین‌الملل، ج.ا.ایران بهتر است ظرفیت‌های پیشران دیپلماسی عمومی را با تمرکز بر دیپلماسی رسانه‌ای، دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی مبادله فعال کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Communication Model of the Islamic Republic of Iran in the Republic of Argentina

نویسندگان [English]

  • Masumeh Moradjani 1
  • Jalal Ghaffari 2
  • Peyman Jebelli 3
  • Akbar Nasrollahi 4
1 PhD student in Communication Sciences, Central University of Tehran
2 Associate Professor of Culture and Communications, Faculty of Social and Cultural Sciences, Imam Hussein University
3 Assistant Professor of Culture and Communication, Department of Communication, IRIB University
4 Assistant Professor of Media Management, Faculty of Social Sciences, Culture and Media, Islamic Azad University, Central Tehran Branch and Dean of the Faculties of Arts and Media, Islamic Azad University
چکیده [English]

In the past, relations between countries were often focused on official diplomacy, but with the expansion of international relations, a profound institutional transformation was created and other dimensions of social influence and relations between states-nations emerged and manifested. The level and quality of the 120-year-old official relations between Iran and Argentina should be examined in two parts before and after the explosion of the Argentine Jewish Association known as AMIA in Buenos Aires in 1994. The issue of the present research is to achieve an appropriate communication model for the effective growth and development of relations between the Islamic Republic of Iran and the Republic of Argentina. The conceptual literature of this research is development relations and emerging powers; and the research method is documentary study and grounded theory. By referring to books, articles and authoritative reports of regional and international organizations, as well as conducting in-depth semi-structured interviews with 12 elites, 514 themes, 128 level one categories, 42 level two categories and 10 categories were counted. Based on the results, Argentina's behavioral model in the international system is economically oriented but unstable and highly influenced by global conditions, domestic pressure groups, and the political approach of the ruling party; therefore, it is necessary for the Islamic Republic of Iran to employ a stable and supranational strategy with variable tactics commensurate with changes in the target society in dealing with traditional and new media, society, civil society institutions, and the Argentine government. Also, given the dominant anti-Iranian discourse in the country's media and support for international Zionism, the Islamic Republic of Iran should activate the capacities that drive public diplomacy by focusing on media diplomacy, cultural diplomacy, and exchange diplomacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • communication model
  • emerging power
  • Islamic Republic of Iran
  • Republic of Argentina
  • Argentine Jewish Association (AMIA)